Språkutvecklaren

Astrid Lindgren del 17. Skriva brev utifrån mall
Vi hade ju fått så fina inspelade bokrecensioner av klassen i Vårbyskolan att vi kände att vi ville skriva något tillbaka. Mina elever är ju även de nyanlända men de är lite äldre och kände helt plötsligt att de kunde få dela med sig av sin kunskap av hur man lär sig ett nytt språk. Detta var för mina elever helt fantastiskt då de ofta känt sig underlägsna vad gäller just svenskan. Efter att eleverna fått ta del av bokrecensionerna gruppvis så utformade vi en mall som de nyttjade när de skrev brev. Mallen såg ut som följer
 
1. Presentera era själva
2. Kommentera det som ni hörde utifrån det ni läst
3. Berätta vad du tyckte att elevern gjorde bra
4. Berätta om något som förvånade er positivt
5. Avsluta med tips eller en uppmaning om hur de kan gå vidare i sin språkutveckling
 
Nedan ser ni ett av alla de brev som skickades
 
 
Det gör så enormt mycket att låta eleverna skriva till faktiska mottagare och detta är någonting jag kommer att fortsätta att låta alla mina elever göra så länge jag är lärare. Det händer något med deras vilja att uttrycka sig korrekt och dessutom finns det en stolthet i att kunna visa upp det som de lärt sig
 
Nästa lektion hade vi skolinspektionen på besök och då fick de jämföra huvudkaraktären i sin bok med en karaktär från hemlandet.
 
Häng med
Jennie