Ok, nu visste vi ganska mycket om Astrids tidigare liv, hur hon kämpade i en mansdomierad värld och hur hon växte upp med strikt religiösa föräldrar och hur hon var tvungen att lämna bort sin förstfödde son. För att det var Haram, som en del av mina elever uttryckte det.
Vårt mål nu var att ta reda på mer om hennes vuxna liv och som alltid tycker jag bäst om att använda autentiskt material så vi utgick från Astrid Lindgren Companys hemsida.

Lektionens syfte: Att ta reda på intressant fakta och öva ordkunskap
Lektionen startades med att eleverna fick 3 minuter på sig att klicka runt på hemsidan. Som förövrigt är väldigt bra uppyggd och lättöverskådlig. De skulle hitta tre saker var som de inte kände till om Astrid. Dessa presenterades sedan via en padlet och på så sätt fick alla en fördjupad bild.
De följande 3 lektionerna ägnade vi åt Astrid som opinionsbildare. Jag gick igenom texten som innan med R2L-metoden som beskrivits i ett annat inlägg. Poängteras ska att jag ALDRIG, ALDRIG lämnar mina elever ensamma med texter. Förutom vid provsituationer. Jag gör förarbete, läser högt och hjälper och guidar dem igenom texten. Eleverna fick därefter i uppgift att själva, på vilket språk de ville, berätta med egna ord om vad de lärt sig. Utöver sin text fick de också skapa egna ordlistor utifrån de orden som de ville lära sig mest om.
Translanguaging är något jag tycker att alla skall våga pröva. Det betyder helt enkelt att läraren tilllåter eleverna att nyttja det eller de språk som de känner sig mest bekväma med. Jag tillåter inga examinationer på annat språk än svenska men när de skall lära sig stoff, skriva stödord, diskutera med varandra så känner jag - why not?
Mer om translanguaging i ett annat blogginlägg.
Härnäst berättar jag om argumenterande texter kopplat till det vi precis gjort.
Häng med
Jennie