Språkutvecklaren

Astrid Lindgren del 16 - Skriva och svara på frågor
Eleverna läste böckerna för glatta livet, nåja, ni vet som det alltid är. En del läser koncentrerat och länge och andra behöver lite mer hjälp. Ibland fick vi ta till ljudbok som extraanpassning och ibland fick vi sitta med dem en lärare och en elev. När deadline för läsningen hade kommit så var det dags att slänga in lite grammatikövning igen. Jag är ju inget fan av att göra grammatiken till en isolerad del i undervisningen så istället valde vi att nyttja det vi redan höll på med, d.v.s. boken. 
 
Vi övade på hur vi ställer frågor i svenskan. Kopplade tillbaka till intervjufrågorna. Vi pratade om frågeord och på vilket plats verbet kommer och vad som händer om verbet kommer först. Vad är skillnad på ja/nej frågor och öppna frågor o.s.v. Detta var ju förstås ett gyllene tillfälle för oss lärare också att se om eleverna hade förstått bokens innehåll. Jag hävdar att det är först när man förstått vad man läser om som man kan ställa frågor kring det.
 
Elevernas frågor var bland annat
 
"Vad tror du hände med Pippis mamma?"
 
"Varför hjälper Madicken Abbes pappa?"
 
"Hur skickar man mess på Nangijalatid?"
 
Vi samlade in frågorna och därefter fick eleverna sitta och svara på varandras frågor. Det som var roligast var sedan att rätta sin klasskompis svar. De gav varandra feedback som liknade någon annans kommentarer (ähum mina). 
 
I nästa blogginlägg visar jag en brevmall som vi använde när vi skrev brev till Vårbyeleverna
 
Häng med
Jennie