Språkutvecklaren

Astrid Lindgren del 1 - Utgå från elevernas relation till Astrid
Jag undervisar just nu en grupp elever på Språikintroduktionsprogrammet på vår skola och i den här gruppen finns det 15 olika förstaspråk, 22 olika hemländer och 25 fantastiska elever. De har varit i Sverige mellan 1 och 4 år och har olika skolbakgrund. Alltså en väldigt heterogen grupp.
 
Lektionens syfte: Att låta eleverna känna sig viktiga, öva uttal samt ordkunskap
 
Jag började med att visa en bild på Astrid Lindgren och Pippi, eftersom Pippi är den bok som flest elever känner till sedan innan
 
 
Min uppmaning till eleverna var "Skriv allt du kommer på om Astrid Lindgren". Stort som smått, det som du vet är sant, det som du tror är sant, det som du kommer ihåg från din barndom och det du har lärt dig nu. Precis allt du kan tänka på.
 
Mina elever får alltid, vid sådana här tillfällen, nyttja translanguaging. D.v.s. de får använda vilket språk de vill, prata med bänkkompisarna på vilket språk de vill och skriva på vilket språk de vill.
 
Eleverna fick i tur och ordning berätta vad de skrivit ner och jag skrev upp allt som de kom på i ett gemensamt google docs som visades på projektorn. Lade till information när det behövdes, förklarade ord när det behövdes, rättade uttal när det behövdes och googlade bilder när det behövdes. Att alltid ha projektorn på och google images i bakgrunden är guld värt. 
 
En ingång så god som någon i ett fantastiskt roligt projekt - och självklart sparade vi det här dokumentet till slutet av projektet så att de kunde se hur mycket de faktiskt hade lärt sig. It's all about progression poeple.  
 
Häng med så berättar jag om hur vi jobbade med att Läsa recensioner om Unga Astrid.
/Jennie