Språkutvecklaren

Att lära sig svenska med Astrid Lindgren
 
 
Vi är väl många som har sett den här bilden och direkt förstått vad illustratören menar? Vi förstår hennes antydan om att Greta Thunberg håller sin skylt (sin kamp) precis som Pippi bär sin häst. Pippi som symboliserar en stark flicka som inte låter sig tystas av överförmynderi och vuxna som tror sig veta allt. För oss är det självklart! 
 
Men vad händer om du inte har hört talas om Pippi, om du inte har samma referensram som andra har? Då förstår du inte. Då kanske du inte ens lägger märke till skuggan.
 
Det var här det började. Tanken om hur viktig Astrid Lindgrens berättelser fortfarande är. Jag ville att mina elever skulle förstå varje aspekt av den här bilden. Jag ville att de skulle förstå min stolthet i att komma från samma land som Astrid Lindgren och jag ville att de skulle ha kul på vägen (en hashtag myntad av Petter). 
 
Jag kommer i inlägg framöver beskriva i detalj hur vi har gjort men nedan följer en liten, men naggande god, sammanfattning. 
 
1. Utgå från vad eleverna har för relation till Astrid Lindgren som person

2. Läs recensioner om filmen Unga Astrid. Öva ordkunskap

3. Se filmen Unga Astrid på bio. Öva att lyssna

4. Utgå från delen Skugga intrigen ur Läslyftet vid samtal om filmen

5. Skriva analys cirkelmodellen

6. Läsa om/lyssna på Astrid Lindgren och skriva loggboksinlägg öva på ordkunskap

7. Argumenterande text cirkelmodellen, s
kriva och bearbeta insändare 

8. Intervju, läsa reportage.
Skriva intervjufrågor. Öva grammatik. Intervjua och spela in den. Öva uttal

9. Två och två skriv reportage. Bearbeta ihop.

10. Muntligt berätta om intervjun

11. Lärare berättar om 6 olika karaktärer med hjälp av Daniel Norberg

12. Se film/avsnitt på svtplay. Öva ordkunskap 
 
13. Öva på att titta på dramaturgin - koppla tillbaka till analysen
 
14. Lyssna/läsa en fbk-klass arbete om Astrid Lindgren

15. Läsa boken (som de själva får) samt göra egna ordlistor

16. Öva på att skriva foch svara på frågor till boken. Öva på grammatik 
 
17. Skriva brev utifrån mall

18. Jämföra karaktär med en karaktär från hemlandet

19. Skriva manus i grupp med kamratrespons. Öva på ord och grammatik

20. Spela in sin video som skickas till fbk-klassen. Öva uttal och digitala hjälpmedel

21. Utvärdering och tävling om Astrid Lindgrenmuggar från Design House

22. Besöka Astrid Lindgrens värld
 
Visst låter det spännande?
Häng med så berättar jag hur vi gjorde.
 
/Jennie