Språkutvecklaren

Astrid Lindgren del 3. Se filmen Unga Astrid på bio
Så kom då dagen då hela SPRINT-gruppen skulle gå på bio. En stor dag för oss. En del av eleverna är vana biobesökare medan andra inte hade haft den möjligheten innan den här dagen. Elevern avar förväntansfulla, skulle det vara samma sak att gå på bio i Sverige som i deras hemland?
 
Vi började med att öva att skriva uppmaningar (alltså imperativ). Min fråga till klassen lydde "Om du skulle gå på bio med en lillebror eller lillasyster, vilken uppmaning skulle du ge dem då?"
 
Eleverna fick själva sitta och skriva ner små uppmaningar i sitt skrivhäfte och när de var färdiga läste de upp dem en och en. Jag skrev ner uppmaningarna på tavlan (hade möjlighet att prata grammatik under tiden vilket alltid är kul) och vi övade på att säga dem.
 
Exempel på uppmaningar som skrevs ner var
 
  • Stäng av mobilen
  • Lyssna noggrant
  • Visa respekt
  • Prata inte 
                                                      
 
 
Filmen är en fin skildring av Astrid unga år, innan hon blev författare, vilket gav oss en stabil grund att utgå ifrån när vi sedan skulle få lära oss mer om hennes vuxna liv. Filmen belyser även Sverige under 1920-talet vilket efter filmen skapade intressanta diskussioner där elevern jämförde Sverige för 100 år sedan med deras eget hemland. 
 
Att gå på bio tillsammans är även det ett sätt att skapa gemenskap, ett sätt att hitta gemensamma nämnare (som att både jag och min elever från Bangladesh älskar choklad med jordnätter) , ett sätt att komma närmre varandra.
 
I nästa inlägg berättar jag om hur vi arbetade med filmen utifrån Skugga intrigen. Ett fantastiskt sätt att angripa berättelser
 
Häng med
Jennie