Språkutvecklaren

Coming together del 2. Search för facts and create a leaflet (pairs)
 

Eleverna skulle nu i par (de elever som hade samma land i samma klass) söka fakta om det land de skulle skriva om. Tillsammans med både Sa-klassen och Na-klassen försökte jag väva in examensmål för just deras program och gemesamt kom jag och elevrna fram till vad som är intressant att veta om länderna. Eftersom broschyrerna skulle ligga till grund för debatten så var edt viktigt att alla hade samma upplägg på dem. 

Nu visste eleverna vad de skulle leta efter men de behövde fortfarande input kring hur man formulerade sig i den här texttypen så vi tittade på exempel här och med hjälp av modelltexter kunde eleverna nu i sätta igång.

Eleverna arbetade ganska fritt men delade alla ett google docs med mig så jag kunde hjälpa dem, utmana dem och stötta dem. Bilder inkluderades och broschyrerna hade alla verkliga mottagare, alltsa de som skulle möte ditt land i debatten skulle läsa på om ditt land med hjälp av din broschyr.

To include in your leaflet:

Geography
History
School system
Food
Laws
Politics
Criminality
Weather
Sports
Nature
Costs in the country/state
Sightseeing (famous places, theme parks, malls et.c.)
(Famous people if you have the time)

The leaflet should include a minimum of 3 sources and at least one of those sources should be
an audio source. It should consist of 4 A4-papers folded into a brochure.
Remember the main idea is to get a bunch of 16 year olds to want to come and
spend a year in your country. So try to think – advertisement.

 

Så här såg det ut när en grupp arbetade, kommunikationen sköttes som ni ser i chatten. Jag nyttjade kommentarer som sätt att kommunicera med dem.