Språkutvecklaren

Coming together del 3 Debate
Med alla broschyrer insamlade var det så dags. Debatten. Själva syftet var att övertyga de som lyssnade, resten av klassen, att spendera ett år i just deras land. Eleverna som lyssnade hade nämligen vunnit en tävling och skulle ge landet gratis publicitet via sociala medier i ett år i utbyte mot gratis utbildning, mat och logi. (Ja, jag var tvungen att hitta på lite här).
 
När jag bestämde grupper så försökte jag vara så snäll som möjligt, det är till exempel lite lättare för Bahamas att debattera mot England än mot Jamaica så jag valde två ganska olika länder när jag satte ihop vilka som skulle debattera med varandra. England fick således ta del av Bahamas broschyr och Bahamas fick ta del av Englands broschyr och utifrån de här fick de försöka hitta fakta som de kunde ifrågasätta eller t.ex. ifrågasätta varför landet inte tagit upp vissa saker som exempelvis varför kriminaliteten inte nämnts. Eleverna försökte också hitta vad som var bättre med deras land än det land de debatterade mot och började skriva sina argument. 
 
Som förberedelse till detta tittade vi en del på debatter  ett himla bra sätt att få in lite annan realia än bara engelsktalande länder. I vårt läromedel Blueprint A har vi också ett helt avsnitt om retorik så här tittade vi på hur debattörerna fick fram sitt budskap och vilka retoriska stilfigurer de använde sig av. 
 
När eleverna hade både argument och stilfigurer och motargument fick de 2 lektioner på sig att förberda sig för debatten. 
 
Debatten genomfördes med mig som samtalsledare och höll på i 20 min
 
1. Jennie welcomes everyone
2. Each country gives a first presentation max 2 min/group
3. Jennie draws a subject (one of the topics they wrote about in the brouschure) for the pupils to debate. 5 min/subject, the pupils make sure everybody gets a chance to speak Jennie keeps track on whose turn it is. 
4. Each country gives a closing directed to the audience, based on what topics have been debated.
5. Jennie thanks the participents and the rest of the class applauds them
6. The rest of the class is asked to individually write down one thing each country did erally well in the debate