Hur kommer man på ett sådant här vansinnesprojekt tänker ni? :-) Det började faktiskt med att en kollega frågade mig om jag ville vara med i ett projekt hon hade på skolan, jag lyssnade med ett halvt öra och var nog egentligen inte så intresserad men så var det det där med att vara ny på en arbetsplats och inte riktigt våga säga nej. Jag är fortfarande inte jättebra på att säga nej. hur som haver valde jag i alla fall att haka på. Jag sa "Absolut, fast jag gör det nog hellre i engelskan!" men jag hade ingen aning om vad jag skulle göra, så jag gör som jag brukar göra när jag har en idé. Jag går till mina elever.
Jag började skriva ord som, "Printed books" "English speaking countries" "Facts/fiction" "Co-operation" på whiteboarden och så berättade jag för dem vad jag hade och vad jag behövde hjälp med.
Eleverna fick sedan i grupper komma på stegen fram till de tryckta böckerna. Efter att varje grupp hade redovisat sina idéer kom vi överens om följande plan (som jag sedan kommer att beskriva noggrannt i separata blogginlägg)
- Work with another class Natur + Samhälle (Jennie will divide the groups and hand out countries)
- Search för facts and create a leaflet (pairs)
- Debate
- Initiate contact with the target group (the recipients of the book)
- Storyboarding with your group
- Write the book
- Peer-response
- Jennie edit-reading
- Add pictures and final touches
- Send the books to the printer and to the target group
- Plan and carry out the workshops
- Plan for and carry out the book-releaseparty
- Keep working together on other tasks
Eleverna var fört väldigt noga med att se till så att jag skulle få tillfälle att bedöma dem. "Vi måste ha med speaking och writing och reading och listening". "Hur får vi betyg på det här?" "Hur kommer du att bedöma oss?". Det är svårt, ett så här stort projekt kan det verkligen bara göras på ren vilja? Hur skulle jag göra med bedömningen?
Tillslut enades vi om att det här gör vi för våra mottagare, allt vi lär oss, lär vi oss och det är bra. Det är svårt att få till bra bedömning när man arbetar i projektform så jag sa helt enkelt att vi lär oss engelska, that's it. Jag gav eleverna konstant feedback och formativ bedömning under hela projektet och när betyget tillslut skulle sättas på hela engelska 5 kursen vägde jag in allt jag visste om eleverna och allt jag sett i deras utveckling.
Fokus drogs väldigt snabbt från betyg och bedömning och fokuserade istället på vad vi kunde ge de verkliga mottagarna till boken. Kunskap fick vi på köpet. Inte visste jag att det fanns simmande grisar på Bahamas innan detta men jag lär aldrig glömma det, trots att det här projektet är 5 år gammalt. 
