30 April 2019 - 21:52
![](https://cdn1.cdnme.se/4853952/8-3/jfr1_5cbf65a02a6b22bbc8eb9507.jpg)
Jag inledde lektionen (som förövrigt besöktes av skolinspektionen) med att presentera syftet nämligen att jämföra, beskriva och dra paralleller mellan den karaktären de läst om med en karaktär från deras hemland. Varför skulle vi göra detta? Jo, att utgå från elevernas egna kulturella referensramar ger dem en fantastisk möjlighet att använda sig av kunskap som de redan besitter. Dessutom visar jag, som lärare och person, ett intresse för deras kultur precis som de får ta del av min kultur genom Astrid Lindgren. Jag kan väl också tillägga att jag lär mig en massa vilket också är trevligt.
![](https://cdn1.cdnme.se/4853952/8-3/padlet1_5cbf65bbddf2b3421940e2c7.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/4853952/8-3/padlet_5cbf65c9ddf2b342387cfd9c.jpg)
Jag tycker om att försöka återkoppla till tidigare lektioner och ibalnd behöver elverna som springer mellan 5 olika lektioner per dag en chans att ställa in hjärnan på vad vi sysslar med i svenska så vi startade med en padlet. Eleverna fick en länk skickade till isg och under sin egen karaktär fick de skriva vad de tyckte bäst om med den. Därefter följde en liten pratstund kring karaktärerna där eleverna fick öva på att exemplifiera från boken de läst. "Pippi är rolig när hon pratar om sin pappa".
![](https://cdn1.cdnme.se/4853952/8-3/hemland1_5cbf661be087c343440e1435.jpg)
Sedan blev det dags för eleverna att enskilt fundera över en karaktär från sitt hemland som påminner om Astrid Lindgren-karaktären. De visste i förväg om att de skulle göra detta så många hade tänkt till lite innan. De fick berätta för mig (som ju inte har deras referensramar) om karaktären i ett digitalt meddelande.
![](https://cdn2.cdnme.se/4853952/8-3/venn1_5cbf662fe087c343a5dc6fa7.jpg)
Därefter var det dags för dem i grupp (de som hade läst samma bok) att samlas, berätta om sina karaktärer och bestämma sig för en karaktär från hemlandet att prata om i sin video till Vårbyskolan. Här kom vi gemensamt fram till att eftersom eleverna oftast hade samma modersmål så vore det kanske bra om de t.ex. kunde jämföra Jonathan Lejonhjärta med en karaktär som också var känd i Syrien. Därav valde många den karaktär som hade beskrivits av den i gruppen som hade samma modersmål som mottagaren. Jag modellerade hur man gör ett VENN-diagram. I exemplet hade jag mig själv och en annan lärare som eleverna känner vilket fungerade mycket väl. Eleverna fick sedan i grupper göra sina egna VENN-diagram med sin Astrid karaktär och karaktären de valt ut från ett hemland.
![](https://cdn1.cdnme.se/4853952/8-3/samband1_5cbf663d9606ee383677fa34.jpg)
Sista delen gick ut på att försöka formulera likheter och skillnader (utifrån VENN-diagrammet) i en text som skulle användas som manus till videon som skulle skickas till Vårbyskolan. Jag har sagt att jag tycker om faktiska mottagare va? Till hjälp presenterade jag sambandsord som de skulle testa på att använda. Först gick jag igenom dem med hjälp av exempelmeningar. Här nyttjade jag det VENN-diagram som vi gjorde med mig och den andra läraren. Det är alltid roligt att låta elevernas tankar få vara med. Den har texten lades sedan till i deras manus till videon.
![](https://cdn1.cdnme.se/4853952/8-3/avslutning1_5cbf664ae087c34351f66272.jpg)
Som avslutning på lektionen fick de tänka tillbaka på ordet de använt för att berätta vad de tyckte bäst om med sin Astridkaraktär. Eleverna fick öva på att motivera varför de hade valt just det ordet genom att, efter att de samlat ihop sina saker, komma fram till mig och säga en mening som liknade den i exemplet ovan.
I nästa blogginlägg berättar jag om hur manusskrivandet gick till
Häng med
Jennie