Språkutvecklaren

Astrid Lindgren del 2. Läs recensioner om filmen Unga Astrid.
Lektionens syfte: Skapa förförståelse för filmen Unga Astrid samt utöka elevernas ordförråd

När eleverna fått reda på att vi skulle se filmen blev de väldigt nyfikna. Någon undrade om det var action och någon annan om det var en romantisk komedi. Självklart kan vi diskutera huruvida filmrecensionerna förtog filmens spänning men jag hävdar ändå att det var just förkunskaperna som gjorde att eleverna kunde ta till sig filmens innehåll. Det är viktigt att förklara vilken tid filmen utspelar sig i. Hur Sverige såg ut då. Sätta den unga Astrid i ett sammanhang, en kontext. På detta vis också ge mina nyanlända elever en crash course i svensk historia.

Under den här delen läste vi två recensioner Filmrecension i Aftonbladet och Filmrecension i svt och vi tillämpade närläsning. 

Först läste jag recensionen högt medan de både såg den på projektorn och hade den på ett papper framför sig. Därefter gick vi igenom mening för mening. En teknik som mycket bygger på R2L (reading to learn) och jag visar här nedan utifrån texten i Aftonbladet.

Lärare: I första meningen får vi reda på att det är några som skriver till Astrid och vi får också reda på vem som spelar Astrid som gammal filmen.

Lärare visar enbart meningen på projektorn "Barnen som skriver brev till Astrid Lindgren(Maria Fahl Vikander)."

Lärare: Det första order i meningen är de som skriver. Vilket är det första ordet? 

Elev: Barnen

Lärare: Ja visst är det det. Här kan vi se att det är flera barn eftersom substantivet står i plural i bestämd form. Hade det varit ett barn i bestämd form så hade det stått barnet. Det sista namnet i meningen står inom parentes (peka på parentesen) och det visar oss skådespelarens namn. Vilket är namnet? 

Elev: Maria Fahl Vikander. 

Lärare: Precis, och här ser ni att alla hennes namn börjar med stor bokstav. Versal.

Lärare: Nästa mening berättar för oss att Astrid är gammal och människor från hela världen tycker om henne.

Lärare visar meningen "Vi möter den åldrade författaren när hon läser tack och hyllningar och gratulationer från hela världen."

Lärare: Vilket ord i början av meningen tror ni visar att Astrid är gammal?

Elev: Åldrande

Lärare: Absolut, och det kommer från ordet ålder. Vilka tre ord visar att folk tycker om Astrid?

Elev: Tack. Hyllningar och Gratulationer

Lärare: Just så. De tackar henne för det hon skrivit. Hyllar henne genom att säga hur bra hon är och gratulerar. Och när säger man grattis? När gratulerar man någon?

Elev: Om man vunnit något eller fyller år. 

Lärare: Exakt! Nästa mening berättar om hur barnen funderar över hur hon kunde beskriva hur barn känner sig på ett så bra sätt.

Lärare visar meningen "Ungar som undrar varför författaren kunde fånga barns känslor så fint och skriva om både lätt och tungt."

Lärare: Vilket ord i början tror ni är ett annat ord för barn? 

Elev: Ungar

Lärare: Precis och det står i plural i obestämd form. En unge flera ungar. Och i slutet ser vi ett motsatspar, två ord som är motsatsen till varandra, vilka är de?

Elev: Lätt och tungt 

Lärare: Visst är det så. Här vill författaren få fram att Astrid kunde beskriva både lätta och tunga känslor. Lätta betyder glada och tunga lite mer jobbiga känslor.

Så här gick det till när vi närläste recensionerna. Jag tycker att det bästa med att nyttja autentiska texter är att eleverna blir mycket mer motiverade. Texter som de här ska de ju kunna läsa och först själva en dag.

Läs gärna mer om R2L om du är intresserad. Det är fantastiskt att jobba med!

I nästa blogginlägg berättar jag om bioupplevelsen.

Häng med
/Jennie