Språkutvecklaren

Bokdiskussioner
Att läsa är en av de sakerna jag uppmanar mina elever att göra dagligen. Därför ägnar jag också delar av mina kurser till gemensam läsning. I svenska som andraspråksinlärning 1 har vi under några veckor arbetat med Slutet skriven av Mats Strandberg. En helt fantastisk bok som fungerar på väldigt många plan. Jag tänkte nedan beskriva en modell som fungerar för våra boksamtal. Det hela går ut på att eleverna ska förbereda sig innan boksamtalet för att diskussionen ska bli så bra som möjligt. Varje grupp har en vuxen med i diskussionen och tre-fyra grupper om 5 samtalar 1 gång/vecka. Resterande delen arbetar de gemensamt med att svara på frågor som tillhör boken. 

Till eleverna

Du ska nu få läsa, och diskutera en roman tillsammans med några klasskamrater i en bokcirkel. Inför varje bokcirkelträff (måndag eller torsdag) har du, och övriga medlemmar i gruppen läst det antal sidor vi kommit överens om, samt förberett en specifik uppgift (se nedan). Varje person i gruppen tar ansvar för en av följande uppgifter varsin vecka. När du inte har bokcirkel så läser du och svarar på frågor.

Läs igenom hela instruktionen och kom överens om vem som har vilken uppgift inför varje vecka. Fyll i lässchemat med sidantal och personer för alla uppgifter alla veckorna. Olika uppgifter varje vecka.

Skriv ner dina svar i din loggbok. Inget loggboksinlägg - ingen diskussion. Varje vecka ska gruppen även sammanfatta vad ni har diskuterat samt utvärdera diskussionen och ge förslag på vad gruppen kan förbättra till nästa veckas bokcirkel. 


Diskussionsledaren

Diskussionsledaren har två huvuduppgifter:

  1. Leder diskussionen, fördelar ordet och ansvarar för att alla får samma utrymme. Ser till att alla presenterar sin roman, tar reda på om någon har några frågor att ställa till texten (reagerat på något, inte förstår, tycker är mindre bra) samt frågar om övriga har något att kommentera eller tillägga.

  2. Sammanfatta texten kortfattat. Välj ut och beskriv två scener ur texten och ställ frågor till varje scen som gruppen ska diskutera och besvara.

🔍 Ordletaren

Leta upp och gör en lista med ovanliga, svåra eller viktiga ord i texten (15 ord). Slå upp dem i en ordbok, förklara dem och förbered en övning med kamraterna. Gör övningen under bokcirkeln.

Frågeställaren

Din uppgift är att komma på 3 stycken diskussionsfrågor som inte har ett ja- eller nej-svar. Konstruera frågorna utifrån det som har hänt i boken.

I slutet av gruppens diskussion är det frågeställaren som sammanfattar dagens diskussion, skriver även ner sammanfattningen och gruppens förslag på vad som behöver förbättras inför nästa bokcirkelträff. Inlägg i loggboken

👀 Persongranskaren

Iaktta två personer i texten, berätta om dem och citera även avsnitt som bevisar att personen är sådan som du upplever henne eller honom.

♫ Detaljletaren

Ta reda på fakta om någon företeelse som nämns i texten, till exempel saker, musik, böcker eller annat. Hitta minst fyra saker och berätta om dem för gruppen. Förklara vilken roll, eller betydelse du tror att sakerna har i romanen/handlingen