Oh, nu vet jag att jag svär i kyrkan men vi valde faktiskt att göra så här. Se filmen först. För oss var det viktigt att eleverna snabbt fick lära känna karaktären och då tog vi det är beslutet, film före bok. Det, plus att eleverna behövde lite vila och paus.
Alla elever blev indelade i olika grupper och därefter fick de tre uppgifter
1. Titta på filmen/ avsnitten
2. Skapa en ordlista med de ord som du inte förstår (max 50 stycken)
3. Försök att fundera kring vad huvudkonflikten är samt hur protagonisten hanterar den
Nummer tre är ett försök att återkoppla till filmanalysen som vi gjorde. Det är viktigt för oss lärare att eleverna förstår att det vi gör återkommer i flera olika tappningar, vid olika moment.
Sagt och gjort, eleverna satte sig i biblioteket (svtplay är ju fantastiskt) och tittade på filmerna.
![](https://cdn2.cdnme.se/4853952/8-3/bibblan_5c9a85589606ee2cf8675d57.jpg)
Fördelarna med detta är
- De kan titta i sin egen takt
- De kan pausa och slå upp ord
- De kan ta paus när de känner att det blir för mycket
- De får lyssna på svenska
- De kan ha undertext om de vill
- Att biblioteket används till att studera (ett helt annat mål på vår skola)
Ordlistorna delade de med oss i google docs (ja, alla hade 50 eller mer) och funderingen kring konflikten väntade vi med till nästa lektion.
Häng med
Jennie