Sänka pinne
Antal deltagare: Minst 4 i varje lag
Material: En lätt pinne (exempelvis kvastskaft eller gångstav), ju lättare den är desto svårare blir övningen.
Instruktion: Laget ställer sig med näsorna åt samma håll och fingrarna som en pistol i brösthöjd. Pinnen läggs på deltagarnas pekfingrar (pistolmynningsfingret) och laget ska så snabbt som möjligt få ner pinnen till golvet samtidigt som allas pekfingrar är i kontakt med pinnen.
Kommentar: Det är svårare än man kan tro så om inte laget klarat det på en bra stund kan man hjälpa dem genom att utse en ledare i laget
Bygga tillsammans
Antal deltagare: Minst 2 personer i varje lag och minst 3 lag
Material: Saxar, papper, tejp, häftapparat. Dela upp materielet i tre högar. Hög 1. bara papper, hög 2. papper, sax och tejp hög 3. papper, sax, tejp och häftapparat.
Instruktion: Varje lag kommer in för sig och får i uppgift att under en begränsad tid bygga en så hög fristående konstruktion som möjligt. När lag ett med hög ett är klara mäter ni, raserar och släpper in lag 2 som får bygga med hög två o.s.v.
Kommentar: Lagen vet inte att de har olika förutsättningar för att klara uppgiften så samla alla efteråt och diskutera hur förutsättningarna påverkade slutresultatet. Fundera även gemensamt kring hur detta kan kopplas till skolans värld.
Namnduell
Antal deltagare: 2 lag med minst 5 personer i varje lag
Material: Ett skynke mellan lagen som kan falla till golvet. Skynket kan hållas av två lärare.
Instruktion: Två lag ställer sig på var sida av skynket. Varje lag väljer ut en person som sen ställer sig längst fram och när skynket faller ska den utsedda säga namnet på den som är utsedd i andra laget. Den som säger rätt namn först vinner poäng åt sitt lag
Kommentar: Bestäm om ni vill säga namnet som ett lag eller om bara en person får säga det. Ofta kan det vara bra att börja med att alla får säga det.
Vem är min vän?
Antal deltagare: Hela gruppen
Material: Möjlighet att gå ut från rummet eller iaf långt bort från gruppen.
Instruktioner: En av deltagarna får gå ut ur rummet och ska sedan hitta sin vän. Medan deltagaren går ut bestämmer övriga gruppen men som ska vara vännen. Deltagaren som kommer in frågar sedan någon i gruppen "Vem är min vän?" varpå den personen svarar något som går att härleda till den personen ex. "Din vän har mörkt hår". När deltagaren fått tillräckligt mycket info avslöjar hen vännen och då är det vännens tur att gå ut.
Kommentar: Det går att modifiera och låta eleven som gått ut ställa ja- och nejfrågor till gruppen istället. Ni kan också komma överens om vilka ledtrådar man får ge, kanske inget alls om utseende utan bara om intresse. Ni kan också bestämma hur många ledtrådar deltagaren kan få innan den måste gissa.
Hör vi ihop?
Antal deltagare: Minst 6 stycken men gärna flera
Material: Pappkort med ord på, tre eller fyra av samma beroende på hur många som är med. Substativ eller verb är att föredra.
Instruktioner: Eleverna får ett papper, tittar på det och lägger den sedan åt sidan. Därefter ska de försöka hitta en eller fler personer som fått samma ord genom att gå runt i klassrummet och visa ordet med gester. Man får alltså inte prata . När de hittat en partner fortsätter de tills alla har blivit hittade.
Kommentar: Uppmuntra eleverna att ta ut svängarna. Här handlar det om att våga och att skratta. Orden bestämmer du själv. Arbetar du i årskurser där eleverna inte kan läsa går det lika bra med bilder.
Dirigenten
Antal deltagare: En grupp på minst 6 personer en gärna fler
Material: Möjlighet att gå ut eller långt bort från övriga gruppen.
Instruktioner: En person utses till detektiv och lämnar gruppen. Gruppen som står/sitter i ring bestämmer vem som ska vara dirigent. Detektiven kallas tillbaka och ska lyckas gissa vem som är dirigent genom att stå i mitten av ringen och försöka se vem som styr de andras rörelser. Alla i gruppen ska härma dirigentens röresler.